Työpajassa esiteltiin reittioppaan reaaliaikatoimintoja liikennöitsijöille

Arctic MaaS -hankkeessa pidettiin tiistaina 12.3. liikennöitsijöille suunnattu työpaja. Liikennealan tutkimuksen yhteistoiminta-alusta TransDigin julkaisema uutinen liittyen työpajaan ja reittioppaan pilotoinnin etenemiseen on luettavissa täällä. 


VTT:n, Lapin yliopiston ja Linja-autoliiton yhteistyönä toteutetun työpajan vetäjänä toimi projektipäällikkönä Rambollilla työskentelevä Nina Alaiso. Alaiso on tuonut hankkeeseen oman panoksensa asiantuntijan ominaisuudessa ja tehnyt mm. liikennöitsijähaastatteluita. Työpajan aluksi osallistujat vietiin testiajelulle, jonka aikana esiteltiin reittioppaan reaaliaikatoimintoja (ks. edellinen blogiteksti Reaaliaikadata tuo bussit kartalle).

Olli Pihlajamaa VTT:ltä esittelee reittioppaan reaaliaikatoimintoja.


Reittioppaassa näkyvät myös häiriötiedotteet.

Reaaliaikatoiminnot herättivät kiinnostusta ja vilkasta keskustelua. Kiertoajelun ja reittioppaan toimintojen esittelyn jälkeen työpaja jatkui palvelumuotoilu-osiolla, jonka alkajaisiksi osallistujat jaettiin kahteen ryhmään. Molemmat ryhmät saivat saman tehtävän, jossa tarkoituksena oli pohtia tulevaisuudennäkymiä – palveluketjua ja asiakaspolun eri vaiheita. Ajatukset koostettiin post-it -lappujen avulla paperille, ja molempien ryhmien tuotokset käytiin työpajan päätteeksi läpi. 

Jakaantuminen ryhmiin palvelumuotoilu-osion aluksi.


Palveluketjua lähdettiin miettimään valikoidun matkailijatyypin kautta.

Päivän aikana käydyistä keskusteluista oli aistittavissa positiivisia signaaleja reittioppaan jatkokehitykseen liittyen. Esimerkiksi bussien reaaliaikaseuranta nähtiin tarpeellisena ominaisuutena tulevaisuudessa. Lapin rajalliset liikenneyhteydet, pitkät välimatkat ja haastavat sääolosuhteet nostavat reaaliaikatoimintojen arvoa reittioppaan käyttäjälle. Vertailukohdaksi voisi ottaa reaaliaikatoimintojen merkityksen siinä tapauksessa, että bussit kulkisivat kymmenen minuutin välein.

Liikkumispalveluiden kehittämisessä on tärkeää saada tuki liikennöitsijöiden suunnalta, jotta yhteistyöstä saadaan mahdollisimman toimivaa ja jatkokehitystyö hyödyttäisi kaikkia osapuolia. Liikennöitsijöiden näkökulmasta digitaalisen palvelutason nostaminen voisi lisätä sekä asiakastyytyväisyyttä että joukkoliikenteen/liikkumispalveluiden käyttöä.



Tea Koskela