Opiskelijat pohtivat tulevaisuuden matkailijan liikkumista


Open Arctic MaaS -hankkeen toinen palvelumuotoilun toimeksianto suunnattiin Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille, jotka saivat alkukeväästä tehtäväkseen pohtia liikkumispalveluja tulevaisuuden matkailijan näkökulmasta. Aikajänteeksi tulevaisuuden ennakoinnissa oli valittu näkymä viiden vuoden päähän. Yhteensä viisi ryhmää esitti palvelumuotoilua ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödyntävän projektinsa tuotoksia SINCO-laboratoriossa huhtikuun lopussa.
 

Ensimmäinen ryhmä oli laatinut palvelukonseptinsa pyörävuokrauksen ympärille. Arctic Bike Rentaliksi nimetty konsepti oli laadittu vastaamaan pyörän vuokraamista suunnittelevan matkailijan tarpeisiin ja palvelupolku kulkikin aina varauksenteosta, käyttäjäoppaaseen ja tilattavaan ylläpito-/korjauspalveluun saakka. Kattava palvelu tarjoaisi monille myös osa-aikaisen työskentelymahdollisuuden, sillä esimerkiksi osaava opiskelija voisi tarjoutua korjaamaan matkan aikana reistaillutta pyörää.

Arctic Bike Rentaliin kuuluu myös korjauspalvelu matkan aikana


Toisen ryhmän idea pohjasi vahvasti jakamistalouden ajatukseen, jossa myös matkailijat pääsevät tarjoamaan palveluitaan paikallisille esimerkiksi jooga-tuntien muodossa. Ideana thepOint-konseptissa oli käyttäjän arvopohjaan perustuminen ja ennen kaikkea pistejärjestelmä, jossa pisteitä voi kerryttää tarjoamalla palveluita, ja taas palveluiden käyttäminen kuluttaa tietyn määrän pisteitä. Konseptissa oli vahvasti läsnä myös pinnalla oleva ”live like a local” -trendi, sillä sovellus lisää paikallisten ja matkailijoiden kanssakäymistä kun palveluita tarjotaan puolin ja toisin.

thepOint yhdistää paikalliset ja matkailijat
 
Kolmas ryhmä oli hyödyntänyt ideoimassaan konseptissa nykyteknologian tarjoamia mahdollisuuksia varsin kattavalla tavalla. Ryhmä oli ideoinut sovelluksen, jonka pystyy personoimaan omiin tarpeisiin sopivaksi valitsemalla esimerkiksi käyttökielen ja syöttämällä koko matkaseurueen tiedot sovellukseen. Sovelluksen perusajatuksena oli hologrammin muodossa mukana kulkeva Jugiksi nimetty matkakumppani, joka neuvoo ja ohjeistaa matkan aikana. Esimerkiksi lapsiperheelle hologrammina ilmestyvä matkaopas osaa neuvoa mm. tien lähimpään leikkipuistoon huomauttaen samalla esimerkiksi jalankulkijoille tärkeistä turvallisuusseikoista.

Henkilökohtaisen, omiin tarpeisiin räätälöidyn matkakumppani-Jugin opastamana liikkuminen on sujuvaa


Neljännen ryhmän idea oli ROIbot-niminen sivusto. ROIbotin käytössä hyödynnetään kasvojen skannausta, joka on esimerkiksi Aasian suunnalla jo arkipäivää. Tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntämällä matkan aikana voi mm. kommunikoida omalla kielellään sujuvasti, sillä ROIbot kääntää vaikkapa taksikuskin puheen omalle kielelle. Näin kielestä johtuvia väärinymmärryksiä voidaan välttää paremmin, mikä parantaa esimerkiksi ohjelmapalveluiden ja liikkumisen turvallisuutta. 

ROIbotin avulla matka taittuu omalla kielellä


Viides ryhmä oli ideoinut eri liikkumisen muotoja yhdistävän digitaalisen palvelun, jossa samasta paikasta voi ostaa liikkumispalveluita aina sähköpotkulaudoista kimppakyyteihin ja takseihin. Myös tässä konseptissa vuorovaikutus matkailijoiden ja paikallisten välillä toisi uudenlaisia elämyksiä esimerkiksi yksilömatkailijoiden kokemuksiin. Lisäksi palvelukonsepti osoittautui realistiseksi toteuttaa jo nykyisellä teknologialla - tulevaisuuden matkailijan tarpeita ennakoiden. 


ROIRIDE yhdistää liikkumisen palvelut


Kaiken kaikkiaan opiskelijoiden esityksissä oli lukuisia elementtejä, joilla on eittämättä vaikutus myös liikkumispalveluiden kehitykseen tulevaisuudessa. Tulevaisuuden matkailijoiden tarpeet jalostuvat ja muuttuvat teknologian kehityksen ja muiden muutosten rinnalla. Kehityksen ennustaminen pelkästään viiden vuoden päähän – saati pidemmälle – on varsin haastavaa, mistä esimerkkinä voidaan tarkastella teknologian kehityksessä tapahtuneita harppauksia ja niiden ennustettavuutta pelkästään viimeisen vuosikymmenen ajalta. Varmaa on ainoastaan se, että kehitys jatkuu edelleen vaikuttaen liikenteen digitalisaatioon, liikkumispalveluiden kehitykseen ja matkailijoiden käyttäytymiseen. 


Teksti: Tea Koskela
Kuvat: JC García-Rosell & Minni Haanpää